В днешното гейминг ревю ще се откъснем замалко от електронните екрани на видео игрите и ще обърнем очи към техния предшественик - настолните игри. И въпреки че за първи път пиша за тях в този блог, настолните игри далеч не са забравени - те съществуват в мир и разбирателство с модерните си събратя, а голяма причина те все още да са популярни, е социалният елемент. Организирането на по-голяма компания за игри за съжаление е трудно само по себе си (поне за мен), а текущата карантинна ситуация не помага изобщо. В такива случаи на помощ идват игри като WheelVille, в които дори минимален брой участници (двама) могат да се забавляват.
Отличителната черта на WheelVille е каузата: играта е създадена от WWF България (World Wildlife Fund, а не ония от кеча) и част от приходите отиват за грижа на мечките в България. Това само по себе си е достатъчно за мен да препоръчам играта - кой не обича мечки?! Но, за да съм напълно обективен, първо ще разкажа малко повече за самата игра, а после покрай хвалебствията няма да пропусна да спомена и местата, където WheelVille има нужда от подобрение.
Расте, но зеленее!
Както научаваме от сайта на създателите, WheelVille е малко китно градче с няколко махали, в което световноизвестни предприемачи виждат огромен потенциал за развитие на бизнес… но тези махали нямат човек, който да ги управлява! Тук в картинката влизат играчите (от 2 до 4). Вашата работа е да използвате ресурсите на махалите по най-разумния и природосъобразен начин за да захраните доходоносни бизнеси; да отделите време за развитие на иновации, които правят бизнесите по-успешни и по-малко вредни за околната среда; и да се погрижите репутацията ви да не пострада вследствие на неетично (но доходоносно!) използване на природни ресурси.
Много ми хареса колко добре посланието на играта за опазване на природата е вплетено и в самия “геймплей”. Всяка махала има различни ресурси, и трябва да съобразите изграждането на бизнеси в нея с техните наличности: няма смисъл да отваряте мина някъде, където няма руда. Бизнесите грубо се делят на такива, които изкарват малко приходи, но не унищожават природата (напр. “Селски туризъм” ) или такива, които носят много приходи, но унищожават ресурси - което вреди на репутацията ви, а и води до момент, в който вече липсва “суровина” и бизнеса трябва да спре да работи, докато не се възстановят достатъчно ресурси. Прилагането на Иновации помага и на двата типа бизнеси да отстранят слабите си страни - затова и условието за край на играта е обвързано с броя Иновации, които играчите са разработили.
Тук имате малко гъвкавост в правилата според това колко играчи сте и колко дълго искате да продължи самата игра - при двама души, спокойно може да приключите една игра в рамките на 15 минути, или да си поставите по-високо ограничение за брой Иновации и да гоните малко по-дългосрочни стратегии за победа. В кутията получавате и “разширение” за играта - допълнителни Мисии, които може да използвате, за да разнообразите при повторна игра. Победителят се определя на база точкуване, което обхваща няколко категории: печалба на бизнеси, иновации, репутация и изпълнение на Мисии. Като цяло, от досегашните ни игри изглежда, че WheelVille винаги награждава най-много играчите, които се грижат природата в махалите да остане непокътната.
Като споменах махалите - те, както и всички останали карти и фигури в играта, са нарисувани с ярки, но приятни цветове в доста жизнерадостен стил. Естествено, всичко е произведено от изцяло рециклирани материали, в тон с цялата eco-friendly идеология.
В кадър: Властелинът на зелените бизнеси ме бие, въпреки че съм построил магистрала и ВЕЦ!
Не всичко е зелено
Правилата на WheelVille изглеждат привидно прости, но още при първото нареждане на борда се наложи да търсим допълнителна информация онлайн. Някои базови неща просто липсват в книжката с инструкции или са описани така, че може да се тълкуват по два начина. От WWF са били така добри да запишат и клипче в YouTube, което би трябвало да ни обяснява “Как да играем WheelVille”, но то има същите проблеми като книжката - някои стъпки от играта са прескочени и за вас, играчите, остава да си стиснете ръцете за това как ще ги изпълнявате.
Отделно от необяснените неща, част от механиките на играта също са ми леко съмнителни: хвърлянето на зар накрая на всеки ход вкарва ненужна доза шанс (с различни ефекти върху играта според това какъв зар се е паднал) и според мен спокойно може да го пропускате. Ако използвате зарчето за нещо, нека да е за да определите кой ще направи първия ход: ако следвате официалните инструкции това трябва да е играча, който последно е бил на село. А ако играете играта докато сте на село?! Шегата настрана, този метод работи точно веднъж - после или се редувайте, или хвърляйте зар.
И след като хвърлихме малко кал по механиките на играта, да се върнем пак на физическите материали. Красивите махали, карти и пионки на WheelVille може да са приятни за гледане, но имат и своите проблеми. Картите например се делят на три вида - ресурси, бизнеси и иновации - но на пръв поглед и трите са сходни визуално, а за капак гърбовете на картите се отличават единствено по цвета си. Щеше да е добре, ако имаше и някакъв допълнителен елемент (символ, животинка, или просто надпис), по който да се различават. В кутията на играта получавате също и две солидни Карти за точкуване, всяка от които има около стотина страници (трябва ви по една на игра). Това хубаво, ама дизайна на самите Карти е проблемен: няма отделен ред за събиране на крайния резултат от точкуването и липсва поле за добавяне на точки от изпълняването на Мисии.
И като споменах кутията на играта - външно тя е много красива, но пък идва с вътрешни разделители, които не пасват на компонентите на играта и съответно не помага за тяхното организиране. За щастие, тези разделители могат да се махнат, което улеснява нещата донякъде. За нещастие, дори с махнати разделители размерът на книжката с инструкции е такъв, че няма как да не я сгънете поне малко, за да се събере. Все пак това е бял кахър, но мен леко ме подразни, че има нещо недомислено в иначе добре изработена игра.
Последният ми проблем с играта смятам за малко по-значим: заявено е, че част от парите ви отиват за добродушните български мечки и мечоци. Каква точно част обаче не става ясно - или поне аз никъде не открих такава информация. Предвид факта, че WheelVille струва 99лв., бих искал да знам каква част от тази немалка инвестиция отива за каузата.
Да играем или да не играем - това е въпросът
При все негативите, които изтъкнах, WheelVille е една доста приятна игра, дори с минималния брой участници. Механиките са интересни и позволят търсене на победа чрез различни стратегии, арт стила радва окото, а картите с бизнеси и иновации наистина те карат да се замислиш как нашето общество може да афектира околната среда. Определено я препоръчвам на любителите на настолни игри и нямам търпение някой ден да я пробваме с пълен брой (covid-отрицателни) играчи!
П.С.: Ако и вие като мен се чудите защо изобщо играта се казва WheelVille, името идва от концепцията за “кръгова” икономика. Ако сега пък се чудите какво е кръгова икономика - Цък тук.
Comments
Post a Comment