Skip to main content

За вирусите и гейминга


Или как COVID-19 даде допълнителен тласък на една така или иначе растяща индустрия.

За повечето хора, карантинните мерки и социалното дистанциране се усещат като наказание. За геймърите, то е на практика ежедневие. Знам, че генерализирам и има безброй примери за геймъри с напълно здравословен начин на живот, социални контакти и т.н. Това не променя факта, че хора, свикнали да прекарват стотици часове в изследване на дигитални светове, не се чувстват толкова засегнати от ограниченията в реалността. Карантината се отразява на ежедневието им - добре де, ежедневието ни - така, както се отразява и на хора недокоснали игра през живота си. Просто на нас не ни прави толкова голямо впечатление. А според скорошните резултати на гейминг индустрията, коронавирусът е помогнал на много хора да (пре)открият видео игрите като форма на забавление.

За да има губещи, обикновено трябва да има и печеливши. И докато в момента туризма, спорта и транспортната индустрия трупат загуби, гейминга - и, очаквано, алкохолната индустрия - виждат ръст.
Източник: geekwire.com, данни от Facteus.com

От личните ми наблюдения като работещ в гейминг индустрията, горните цифри са напълно валидни. Повечето онлайн игри виждат ръстове от 10-15% в приходите си. Покачването в свалянията на приложения е още по-впечатляващо: около 40%. Казвам "приложения", защото освен игрите виждаме рязко покачване и в свалянията на приложения като Zoom, Google Classroom, TikTok и други. Хазартните компании също усетиха накъде духа вятъря и запълниха липсата на "нормални" спортове с повече залагания върху електронни спортове, които продължават да се играят без проблем. Както обича да казва един приятел с необяснима ненавист към родния си език, всичко това "мейква сенс". Работим и учим от вкъщи, съответно се нуждаем от софтуер, който позволява това. Социалните контакти се пренасят онлайн, разпускането - също, във всичките си форми. Някои хора наваксват с десетките игри, които са купили (или свалили от За-наете откъде, кхъ-кхъ). Феновете на футбола преоткриват ФИФА-та от ученическите си години. Рейсинг ентусиастите играят Need for Sp- ебавам се, те пак са си навън и форсират десетгодишни БМВ-та, просто сега носят маски вътре. Мобилните игри покриват нуждите на всеки вкус, от хората искащи да поцъкат нещо тип "свържи 3 червени квадратчета в линия", до любителите на пъзели и стратегии. Други хора ще извадят добрия стар Kindle и ще наваксват с всичките книги, които са натрупали с намерението някога да прочетат. Тук правя бързо отклонение: Големите книжарници подеха инициатива "Спасете книгата", приканвайки хората да пазаруват онлайн. "Книгата" няма да умре, най-малкото заради наличието на електронните заглавия, които получавате без чакане минимум два дни за доставка. Нямат нужда от спасение и точно тези големи книжарници. За съжаление, изолацията ще удари малките специализирани или квартални книжарнички, много от които нямат онлайн доставки. Но това е друга тема.

Освен осигуряването на забавления, гейминг индустрията се опитва да даде и по-директен принос за борбата с коронавируса. Почти всички големи компании даряват маски или парични средства на медицински заведения или WHO (Световната здравна организация). Мои колеги и приятели също се включиха със страхотна инициатива - благодаря им за страхотния човешки и професионален пример, защото успяха да организират нещо адски сложно в рамките на броени дни. За по-глобален пример: CDProject Red, създатели на любимите на Хенри Кавил Witcher игри, дариха над 1 милион евро за полското здравеопазване. Хубаво е да виждаш такива положителни примери в тежки моменти и ми се иска да говорим повече за тях, някъде измежду безкрайните репортажи за брой заразени, ефекти върху икономиката и други.

Положителният тренд в гейминга е приятен, особено за работещите в индустрията, но няма да продължи вечно. Напротив - при продължаване на текущата ситуация, бих очаквал и нашата индустрия да тръгне надолу. Много от хората, които пробват гейминга като начин за убиване на време, просто ще преценят, че това не е за тях. Други пък ще започнат да усещат финансовия ефект: когато трябва да стегнем коланите, първо разкарваме ненужните забавления. Искрено се надявам, че ще излезем от карантинните условия, преди да се стигне до там. 


Game Over...
Continue? Y/N

Comments

Популярни постове

Ковачевица - параклиси, водопади, механи

В последно време (и за да сме по-точни, в последните десет години), западно-родопските села Лещен и Ковачевица станаха популярни дестинации за селски туризъм благодарение на запазения старовремски стил на строителство. За съжаление, популярността донесе със себе си ненужни инвестиции и сред наистина красивите селски къщи с каменни основи и дървени чардаци започнаха да се издигат и големички хотели, които само привидно спазват естетиката на отминалото време... а всъщност се строят с класически бетонни блокчета и цимент. Чарът на старовремските стаи с огнища също е поизгубен и в тези нови постройки е по-вероятно да ви посрещне далеч не толкова романтичната топлина на климатик. Но цялата тази тема ще си я запазя за друг път. Днес ще говорим за нещо по-положително и интересно. Ако сте били път до района с идеята да останете за няколко нощувки, бързо ще откриете, че всъщност няма много неща за правене и виждане. И двете селца могат преспокойно да се разгледат в рамките на 2-3 часа, а при же

Киберпънк 2019

Или как у нас отново може да държите в ръце стойностно списание, от фенове за фенове. За повечето хора, думата „киберпънк“ извиква един сборен образ в съзнанието им: мрачен, безкраен пейзаж от ярки неонови надписи върху огромни небостъргачи, усещане за мръсотия и упадък въпреки наличната висока технологичност, и едно много отчетливо разделение на света между имащите всичко – отгоре, и нямащите нищо – отдолу, където монолитните структури не им позволяват да се насладят дори на нещо толкова обикновено като дневната светлина. Този образ до голяма степен е създаден благодарение на две феноменални творби, на които ще се спра след малко. Моите първи асоциации за „киберпънк“ са малко по-различни. Като малък прекарвах достатъчно голяма част от времето си в поредната видео игра, за да се самоопределям като геймър. През вече далечната 2002 г. попаднах на Paradise Cracked – една обективно посредствена, руска ролева игра, развиваща се в типично киберпънков сетинг, с може би най-лошия дубл

На море край Бургас - струва ли си да изберем българското?

  След като опитахме красотите на гръцкото Беломорие , както обещахме - идва ред на родното Черно море. В рамките на една чудесна седмица през август, в която улучихме страхотно време, се насладихме на редица плажни дестинации. И тъй като успяхме да пробваме доста популярни местенца по южната част на родното море, този път ще раздаваме и оценки! Отпускарският сезон е в края си, но като се оглеждате за дестинации догодина, ще имате този безценен ориентир за това към кои места да се отправите според предпочитанията и нуждите си. Ще започнем директно с нашата “главна база”, а именно Бургас - идеалната отправна точка Повечето летовници си избират една дестинация и прекарват цялата си почивка на нея, най-много сменяйки “плаж 1” с “плаж 2” на съответния курорт. За желаещите разнообразие авантюристи като нас обаче това звучи прекалено скучно - така че решихме да спим в Бургас и всеки ден да се отправяме на различно приключение по южното Черноморие. Освен това в най-добрия град за живеене (ye