Или как COVID-19 даде допълнителен тласък на една така или иначе растяща индустрия.
За повечето хора, карантинните мерки и социалното дистанциране се усещат като наказание. За геймърите, то е на практика ежедневие. Знам, че генерализирам и има безброй примери за геймъри с напълно здравословен начин на живот, социални контакти и т.н. Това не променя факта, че хора, свикнали да прекарват стотици часове в изследване на дигитални светове, не се чувстват толкова засегнати от ограниченията в реалността. Карантината се отразява на ежедневието им - добре де, ежедневието ни - така, както се отразява и на хора недокоснали игра през живота си. Просто на нас не ни прави толкова голямо впечатление. А според скорошните резултати на гейминг индустрията, коронавирусът е помогнал на много хора да (пре)открият видео игрите като форма на забавление.
За да има губещи, обикновено трябва да има и печеливши. И докато в момента туризма, спорта и транспортната индустрия трупат загуби, гейминга - и, очаквано, алкохолната индустрия - виждат ръст.
Източник: geekwire.com, данни от Facteus.com |
От личните ми наблюдения като работещ в гейминг индустрията, горните цифри са напълно валидни. Повечето онлайн игри виждат ръстове от 10-15% в приходите си. Покачването в свалянията на приложения е още по-впечатляващо: около 40%. Казвам "приложения", защото освен игрите виждаме рязко покачване и в свалянията на приложения като Zoom, Google Classroom, TikTok и други. Хазартните компании също усетиха накъде духа вятъря и запълниха липсата на "нормални" спортове с повече залагания върху електронни спортове, които продължават да се играят без проблем. Както обича да казва един приятел с необяснима ненавист към родния си език, всичко това "мейква сенс". Работим и учим от вкъщи, съответно се нуждаем от софтуер, който позволява това. Социалните контакти се пренасят онлайн, разпускането - също, във всичките си форми. Някои хора наваксват с десетките игри, които са купили (или свалили от За-наете откъде, кхъ-кхъ). Феновете на футбола преоткриват ФИФА-та от ученическите си години. Рейсинг ентусиастите играят Need for Sp- ебавам се, те пак са си навън и форсират десетгодишни БМВ-та, просто сега носят маски вътре. Мобилните игри покриват нуждите на всеки вкус, от хората искащи да поцъкат нещо тип "свържи 3 червени квадратчета в линия", до любителите на пъзели и стратегии. Други хора ще извадят добрия стар Kindle и ще наваксват с всичките книги, които са натрупали с намерението някога да прочетат. Тук правя бързо отклонение: Големите книжарници подеха инициатива "Спасете книгата", приканвайки хората да пазаруват онлайн. "Книгата" няма да умре, най-малкото заради наличието на електронните заглавия, които получавате без чакане минимум два дни за доставка. Нямат нужда от спасение и точно тези големи книжарници. За съжаление, изолацията ще удари малките специализирани или квартални книжарнички, много от които нямат онлайн доставки. Но това е друга тема.
Освен осигуряването на забавления, гейминг индустрията се опитва да даде и по-директен принос за борбата с коронавируса. Почти всички големи компании даряват маски или парични средства на медицински заведения или WHO (Световната здравна организация). Мои колеги и приятели също се включиха със страхотна инициатива - благодаря им за страхотния човешки и професионален пример, защото успяха да организират нещо адски сложно в рамките на броени дни. За по-глобален пример: CDProject Red, създатели на любимите на Хенри Кавил Witcher игри, дариха над 1 милион евро за полското здравеопазване. Хубаво е да виждаш такива положителни примери в тежки моменти и ми се иска да говорим повече за тях, някъде измежду безкрайните репортажи за брой заразени, ефекти върху икономиката и други.
Положителният тренд в гейминга е приятен, особено за работещите в индустрията, но няма да продължи вечно. Напротив - при продължаване на текущата ситуация, бих очаквал и нашата индустрия да тръгне надолу. Много от хората, които пробват гейминга като начин за убиване на време, просто ще преценят, че това не е за тях. Други пък ще започнат да усещат финансовия ефект: когато трябва да стегнем коланите, първо разкарваме ненужните забавления. Искрено се надявам, че ще излезем от карантинните условия, преди да се стигне до там.
Game Over...
Continue? Y/N
Comments
Post a Comment