Skip to main content

Добринище: Дотам и обратно

Като всички истински приключения, и това започна рано сутрин - но не прекалено рано! Пием кафе, събираме багажа, оставяме достатъчно вода и храна за Морков (който прави опит да се самодобави към багажа) и сме готови за тръгване! Целта: Добринище, и по-точно хижа Безбог и едноименният връх над града.

Как така, без мен?!

Пътят е хубав и спокоен, а променливото време ни кара да гадаем до последно дали горе в планината ще ни посрещне слънце или облаци. Всяко пътуване към югозапада ми дава възможност да видя, че все пак нещо се върши по родните пътища. В случая откриваме, че е пуснат още един нов участък от магистралата, който ни спестява няколко минути. Тръгнали сме от София около 9:30, а в 12:00 сме на лифта към хижата.

Половин час по-късно вече се намираме пред хижа Безбог, на 2236м. надморска височина в красивия Пирин. Отделяме десетина минути за малко хапване: никога не се започва преход на празен стомах! Правим една бърза фотосесия с езерцето пред хижата и потегляме към връх Безбог, който в този момент е напълно скрит от мъгла.

Маршрутът не е особено дълъг - от хижата до върха се стига за час и половина без бързане, - но крие своите трудности. Има няколко стръмни, скалисти участъка, където трябва да се внимава. Едва десетина минути след тръгването от хижата ще срещнете първия по-стръмен баир, известен като Душевадката. Една неподготвена групичка се отказва още тук, запалват по цигара и тръгват обратно: вярвайте ми, името всъщност е по-страшно от реалността и участъка не е толкова лош, а и после следва доста полегата отсечка. Доста от хората, които срещаме, използват щеки за преходи; правя си бележка да намина през Декатлон при следващите сезонни намаления, за да взема и на нас. По-честите почивки при стръмнините ни дават възможност да видим колко бързо се променя времето в планината - и колко красиви клетки се образуват в промеждутъците, когато слънцето и мъглата се борят за надмощие.

С достигането на върха се оказваме над поредната вълна от мъгла, която ни открадва гледката: намираме се на 2645м. и щяхме да имаме страхотна видимост, ама… друг път. Малко победоносно хапване, една-две мъгливи снимки и тръгваме обратно към хижата.

Въпреки че аз лично не съм съгласен, според много хора по-лошото на стръмните участъци е слизането обратно по тях. В случая избираме малко по-различен маршрут от наидване, с повечко иглолистни храстчета, на които да разчитаме за подкрепа. Времето също решава, че му е писнало да се променя, и по целия път обратно ни грее слънце: на места оценявам колко са ни помогнали облаците, защото сянка почти липсва и дори в средата на октомври става жега. Скоро вече виждаме хижата и прехода е към своя край.

Около 16:00 сме обратно при колата в подножието на Пирин. Ако предпочитате, можете спокойно да приключите деня по домовете си; в случая, ние предпочетохме да останем за нощувка в Добринище, където опциите за отсядане са много. Освен няколкото СПА хотела и вилни комплекси има и доста къщи за гости, като ние отседнахме именно в такава - къща “Оазис”.

Впечатленията ни от нощувката са леко негативни. От една страна, на външен вид къщата беше доста приветлива, в старовремски стил, с голям чардак и хамак. Домакинята също беше много любезна и приветлива, а wi-fi връзката беше по-стабилна от тази в 90% от хотелите, които съм посещавал. От друга страна обаче, негативите надделяват: стаята беше мъничка и доста базова, липсваха кърпи за ръце (само две големи хавлии), а душа използваше някаква извънземна система за нагласяне на температурата. Към това добавяме възтънки стени и откритието, че вечерно време столовата (която служи и за вход към спалните)  се превръща в пушилня на закрито, за да не мръзнат пушачите. За тях това сигурно е огромен плюс, но на мен не ми харесва изобщо.

Откритието за пушенето се случи късно вечерта, когато се връщахме от вечеря. В това отношение, положението е следното: имате избор от няколко механи, като всяка се хвали с добра кухня, но специално през уикенда е силно желателно да си запазите маса предварително. Силно препоръчани (и тествани от приятели) са по-малките “Бабуч” и “Пирин”, а популярната “Македонска кръчма” има повечко маси и музика на живо, което оставям на вас да прецените дали ви влече. След като не се бяхме погрижили за резервация, най-добрата опция се оказа вечеря в ресторанта на близкия хотел “Орбел”. Домашната ракия и добрата компания там ми бяха напълно достатъчни, така че не тъжа особено за пропуснатите механи.

Рано на другата сутрин, решихме да пропуснем закуската в къщата. Взимаме по едно кафе (и мини кроасанчета, защото някой забрави специални купените такива за похода) от бензиностанцията и следва доста скоростно прибиране до София, въпреки сутрешната мъгла. Всъщност прибирането си е съвсем нормално - просто съм свикнал всяко връщане в София да е придружено от километрични опашки, които някак си липсват в 10 сутринта в неделя.

Даже и очакваният рев на гладния Морков не ни спохожда: тъкмо е получил цяла консерва риба от племенницата ми и въобще не си прави труда да ни посрещне, а остава фокусиран върху купичката. Едва вечерта си позволява да покаже малко нежност и да се порадва на завръщането на топлите, удобни за полягане хора.

Определено препоръчвам Добринище и Безбог като приятна уикенд дестинация, към която планирам да се завърнем някой ден: около хижата има още няколко върхове и езера, които чакат да бъдат покорени!

А кои са вашите любими планински дестинации за съботни приключения?

Е това вече е друго нещо!

Comments

1. Чудесен пътепис! Написан свежо и красиво, и пренася читателя там, горе, на Безбог!

ReplyDelete
  2. Наистина, пренесе ме там, на Безбог, на чист въздух и лечебна тишина. Там, далече от суета, битовизми и вируси, където живеят боговете!

3. Благодаря много!
    Времето започва рязко да застудява, но все някога пак ще съберем сили за ново планинско приключение.

4. Стихотворение от КИРИЛ ГЕОРГИЕВ, роден в Сандански, живеещ във Варна:

ВРЪХ БЕЗБОГ

Няма връщане вече назад.
    Още малко – Перун ще отреже
    с трясък Божия свят
    върху моите надежди.

Няма птици.
    Няма треви.
    Всичко е скрито под камък.

Бог ли?
    Аз избрах смелостта,
    за да кажа,
    че той е измама.
    Той е илюзия,
    той е мечта,
    той е болката чужда,
    той е страхът от смъртта
    и всичко,

но не и наведен.

Популярни постове

Ковачевица - параклиси, водопади, механи

В последно време (и за да сме по-точни, в последните десет години), западно-родопските села Лещен и Ковачевица станаха популярни дестинации за селски туризъм благодарение на запазения старовремски стил на строителство. За съжаление, популярността донесе със себе си ненужни инвестиции и сред наистина красивите селски къщи с каменни основи и дървени чардаци започнаха да се издигат и големички хотели, които само привидно спазват естетиката на отминалото време... а всъщност се строят с класически бетонни блокчета и цимент. Чарът на старовремските стаи с огнища също е поизгубен и в тези нови постройки е по-вероятно да ви посрещне далеч не толкова романтичната топлина на климатик. Но цялата тази тема ще си я запазя за друг път. Днес ще говорим за нещо по-положително и интересно. Ако сте били път до района с идеята да останете за няколко нощувки, бързо ще откриете, че всъщност няма много неща за правене и виждане. И двете селца могат преспокойно да се разгледат в рамките на 2-3 часа, а при же

Киберпънк 2019

Или как у нас отново може да държите в ръце стойностно списание, от фенове за фенове. За повечето хора, думата „киберпънк“ извиква един сборен образ в съзнанието им: мрачен, безкраен пейзаж от ярки неонови надписи върху огромни небостъргачи, усещане за мръсотия и упадък въпреки наличната висока технологичност, и едно много отчетливо разделение на света между имащите всичко – отгоре, и нямащите нищо – отдолу, където монолитните структури не им позволяват да се насладят дори на нещо толкова обикновено като дневната светлина. Този образ до голяма степен е създаден благодарение на две феноменални творби, на които ще се спра след малко. Моите първи асоциации за „киберпънк“ са малко по-различни. Като малък прекарвах достатъчно голяма част от времето си в поредната видео игра, за да се самоопределям като геймър. През вече далечната 2002 г. попаднах на Paradise Cracked – една обективно посредствена, руска ролева игра, развиваща се в типично киберпънков сетинг, с може би най-лошия дубл

На море край Бургас - струва ли си да изберем българското?

След като опитахме красотите на гръцкото Беломорие , както обещахме - идва ред на родното Черно море. В рамките на една чудесна седмица през август, в която улучихме страхотно време, се насладихме на редица плажни дестинации. И тъй като успяхме да пробваме доста популярни местенца по южната част на родното море, този път ще раздаваме и оценки! Отпускарският сезон е в края си, но като се оглеждате за дестинации догодина, ще имате този безценен ориентир за това към кои места да се отправите според предпочитанията и нуждите си. Ще започнем директно с нашата “главна база”, а именно Бургас - идеалната отправна точка Повечето летовници си избират една дестинация и прекарват цялата си почивка на нея, най-много сменяйки “плаж 1” с “плаж 2” на съответния курорт. За желаещите разнообразие авантюристи като нас обаче това звучи прекалено скучно - така че решихме да спим в Бургас и всеки ден да се отправяме на различно приключение по южното Черноморие. Освен това в най-добрия град за живеене (ye