Skip to main content

A Card Game Of Thrones (HBO Edition)



 

Битки, интриги и власт 

Там-там, та та там-там, та та там-там… Спомняте ли си мелодията все още, или най-успешният сериал с най-разочароващия край вече е изтрит от паметта ви? 

Както виждате от заглавието на поста (и от кутията, в която Морков не успя да се настани), днес ще си говорим за картовата игра Game of Thrones, базирана на едноименния сериал, базиран на едноименната книга от творчеството на многоименния Джордж Р. Р. Мартин. Оказа се, че съществуват няколко настолни игри, пуснати под GoT франчайза и специално за тази е леко трудно да се намери информация онлайн. Играта попадна при нас от приятели, които опитали да я играят и… не разгадали правилата. Тежко начало! Бърз преглед на кутията ни информира, че в ръцете си държим настолна игра за двама (и не повече) играчи, в която прекалено благородният дом Старк се бори срещу твърде арогантния дом Ланистър за голямата награда: контрол над Железния трон и Седемте Кралства!

Дали ние ще се справим по-добре с разгадаването на правилата и струва ли си да се впуснем в играта на тронове - ще разберем по-долу. 

Механиката 

Всеки играч получава тесте от 50 карти с герои и приложения и още 7 карти сценарии. Героите имат различна сила и комбинация от 3 базови способности, а някои от тях притежават и допълнителни, уникални за тях умения. Има и карти-приложения, които дават допълнителен бонус по време на играта. Някъде отстрани поставяме хазната със златните монети и изворът със  символите на властта, които се печелят в различни фази на играта. Крайната цел е да събереш 15 символа на властта преди другарчето. И е време Играта на Тронове да започне!

Тя протича в множество рундове, всеки от които се състои от 7 фази: 

  • Планиране - изиграване на картите сценарии, които определят кой играч ще е първи в този рунд и с колко пари ще разполага. 

  • Теглене - всеки играч тегли карти от тестето и ги добавя в ръката си. 

  • Строяване - всеки играч закупува карти от ръката си  (герои, места, предмети) и ги поставя пред себе си. 

  • Предизвикателство - време е за битки! Всеки играч има право да отправи към опонента си по едно от следните предизвикателства - военен сблъсък, дворцови интриги или борба за власт. Тук е стратегическата част на играта, където се обръща внимание на това кой какви герои има на разположение и какви са техните способности и умения. В зависимост от предизвикателството победителят в него получава различна награда, като борбата за власт носи, логично, символ на властта. Сериозно трябва да се помисли каква комбинация от герои да се използват за нападатели и защитници и каква комбинация от предизвикателства да се изиграят, защото всеки герой може да се използва по веднъж на рунд (освен ако специалното му умение не казва друго). Използваните герои се обръщат. 

  • Надмощие - определя се кой играч има надмощие в този рунд и той/тя печели символче власт. Решението е базирано на останалите неизползвани герои и тяхната сила, както и останалото ви злато. 

  • Изправяне - всеки играч изправя обърнатите си герои и има последен шанс да си купи нещо преди последната фаза на рунда.

  • Данъци - всичкото неизползвано злато се връща в хазната.

Тези фази се повтарят, докато единият от играчите не събере достатъчно символи на властта. Допълнително разнообразие идва от факта, че двата дома не са идентични, а имат различни бонуси, съобразени с основните им черти от книгите. Ланистърите разполагат с повече злато и така могат да закупят и изиграят повече на брой карти във фаза Строяване. Старките, въпреки че са по-бедни, имат лоялността на своите съюзници, което им дава карти с по-силни герои, като например армията на Зимен Хребет, или карти-бонуси, които им позволяват да закупят герои по-евтино. Самите герои на двата дома също имат различни способности: Тивин Ланистър например е умел в дворцовите интриги, докато Нед Старк хич не го бива в тях и залага на военните сблъсъци.

Преживяването 

Играта е интересен начин да се върнем в света на Игра на Тронове в дупката, отворила се между края на сериала и издаването на Winds of Winter (когато и да стане това). Целевата аудитория определено са фенове на GoT: снимки от сериала красят всички карти, уменията на героите са съобразени с техните първообрази и всяка карта-герой има разпознаваем цитат. Едно от добрите хрумвания в правилата е, че ако загубиш военен сблъсък, един от героите ти трябва да умре, което също е в тон с вселената на Мартин, където никой не е в безопасност (кхъ-кхъ, Червената сватба). В това отношение играта наистина  е изпипана и макар че не е нужно да си запознат със света на Вестерос, за да играеш, определено допринася за удоволствието, ако си фен.

И докато тематиката силно разчита да привлече интереса на всички почитатели на GoT, самата игра не е за casual любители на бордовите игри. Както може би е станало ясно по-горе, механиката на играта включва много стъпки, има значително на брой видове действия и изисква доста стратегическо мислене от играчите. Правилата са подробно описани в солидна за бордова игра книжка с инструкции, но въпреки това някои неща остават неясни или продължават да звучат объркващи до средата на първото изиграване. Което хич не е малко като време - при нас първата игра, която включваше значително четене и препрочитане на правилата, отне близо 3 часа. Последващи игри могат да се приключат значително по-бързо, но множеството фази и механики на играят я правят доста сложна за усвояване. Всичко това би отблъснало хората, които просто искат да прекарат една вечер с познатите герои. 

Ако обаче вие не сте сред тях и описаните по-горе ходове и възможности за преиграване не ви плашат, а ви звучат интересно… също ще останете разочаровани. Привидно играта може да изглежда като стратегическа, но всъщност разчита прекалено много на късмет. Тестето с 50 карти, с което всеки играч разполага, се разбърква на случаен принцип и по време на играта разполагаш само със 7-те (или по-малко) карти в ръката си, които може да се окажат добра комбинация, но може и да не се. Какво правим, ако продължаваш да теглиш герои, които ги бива само в едно от трите предизвикателства? Или ако бонусите, които теглиш, са неизползваеми, защото разчитат да ти се паднат заедно с друга карта? Най-неприятно е наличието на картата Железният трон - всеки дом има по една такава и ако само единият играч я е изтеглил и изиграл, той автоматично печели във фаза Надмощие. Доста е неприятно, ако опонентът ти изтегли тази карта още в първата си ръка, а на теб ти се е паднала в самия край на тестето - и докато стигнеш до нея, най-вероятно вече си загубил.

Набързо ще обърна внимание и на дизайна на играта и нейните елементи. Те не са лоши, но не са и нищо специално - разполагаме с 3 тестета карти и два вида картонени жетончета за пари и власт. Въпреки липсата на уау-фактор, елементите са добри и си вършат работата... с едно изключение. Както споменах горе, някои герои имат специални умения. Но също така всички герои имат цитат от книгите. Тези две много различни неща са написани на едно и също място на картите само с дребни разлики в шрифта - така че когато играта напредне и всеки дом е сложил пред себе си по няколко героя, е много трудно да следиш кой какви бонуси има и дали изобщо ги има. Много често си мислиш, че си пресметнал всичко правилно и победата в този рунд ти е в кърпа вързана, но всъщност си изпуснал бонусът на една от противниковите карти и цялата ти внимателно измислена стратегия се проваля. Ще ми се да беше вложена малко повече мисъл тук и чисто декоративните елементи да се отличаваха повече от важните за играта специални умения.

Говорейки за дизайн, трябва да спомена и кутията на играта. Съдейки по размера й, аз бих очаквала съдържанието да наподобява някоя от другите игри по Game of Thrones - да съдържа игрално поле, фигурки и всякакви други красиви елементи. Това, както става вече ясно, не е така: цялото съдържание на кутията би се събрало компактно в по-малко от ⅓ от предоставеното място. Размерът на кутията се дължи само и единствено на солидната книжка с правила (поне този път книжката се побира вътре в кутия, за разлика от WheelVille). Но тази книжка лесно е можела да се направи и в друга форма, така че за мен това не е валидна причина. При наличието на толкова свободно място в кутията, е можело поне да се постараят за всяко от трите тестета и двата вида жетони да има обособено място, така че поне да изглежда красиво и подредено вътре. Вместо това имаме една дупка, където всичко да се изсипе накуп.  

Готови за още едно изиграване? 

При все изброените минуси, струва ли си все пак да пробвате играта? По-скоро не. Комбинацията от стратегия и късмет е по-скоро дразнеща и при цена от 50 лв на пазара има къде по-добри опции за двама. TIDES OF MADNESS е например прекрасна игра, която макар и значително по-кратка, предлага много по-удовлетворяваща комбинация от дълбок геймплей, добра преиграваемост и красиви компоненти за половината от цената на A Card Game Of Thrones. За съжаление, в тази игра на тронове, дори да спечелиш, пак губиш… времето си.

Comments

  1. Прецизен и детайлно представен анализ на добрите и недотам промислените страни на играта, с точно назоваване на слабостите. Обобщение за цялостното впечатление, което е ценно и важно.

    ReplyDelete

Post a Comment

Популярни постове

Ковачевица - параклиси, водопади, механи

В последно време (и за да сме по-точни, в последните десет години), западно-родопските села Лещен и Ковачевица станаха популярни дестинации за селски туризъм благодарение на запазения старовремски стил на строителство. За съжаление, популярността донесе със себе си ненужни инвестиции и сред наистина красивите селски къщи с каменни основи и дървени чардаци започнаха да се издигат и големички хотели, които само привидно спазват естетиката на отминалото време... а всъщност се строят с класически бетонни блокчета и цимент. Чарът на старовремските стаи с огнища също е поизгубен и в тези нови постройки е по-вероятно да ви посрещне далеч не толкова романтичната топлина на климатик. Но цялата тази тема ще си я запазя за друг път. Днес ще говорим за нещо по-положително и интересно. Ако сте били път до района с идеята да останете за няколко нощувки, бързо ще откриете, че всъщност няма много неща за правене и виждане. И двете селца могат преспокойно да се разгледат в рамките на 2-3 часа, а при же

Киберпънк 2019

Или как у нас отново може да държите в ръце стойностно списание, от фенове за фенове. За повечето хора, думата „киберпънк“ извиква един сборен образ в съзнанието им: мрачен, безкраен пейзаж от ярки неонови надписи върху огромни небостъргачи, усещане за мръсотия и упадък въпреки наличната висока технологичност, и едно много отчетливо разделение на света между имащите всичко – отгоре, и нямащите нищо – отдолу, където монолитните структури не им позволяват да се насладят дори на нещо толкова обикновено като дневната светлина. Този образ до голяма степен е създаден благодарение на две феноменални творби, на които ще се спра след малко. Моите първи асоциации за „киберпънк“ са малко по-различни. Като малък прекарвах достатъчно голяма част от времето си в поредната видео игра, за да се самоопределям като геймър. През вече далечната 2002 г. попаднах на Paradise Cracked – една обективно посредствена, руска ролева игра, развиваща се в типично киберпънков сетинг, с може би най-лошия дубл

На море край Бургас - струва ли си да изберем българското?

  След като опитахме красотите на гръцкото Беломорие , както обещахме - идва ред на родното Черно море. В рамките на една чудесна седмица през август, в която улучихме страхотно време, се насладихме на редица плажни дестинации. И тъй като успяхме да пробваме доста популярни местенца по южната част на родното море, този път ще раздаваме и оценки! Отпускарският сезон е в края си, но като се оглеждате за дестинации догодина, ще имате този безценен ориентир за това към кои места да се отправите според предпочитанията и нуждите си. Ще започнем директно с нашата “главна база”, а именно Бургас - идеалната отправна точка Повечето летовници си избират една дестинация и прекарват цялата си почивка на нея, най-много сменяйки “плаж 1” с “плаж 2” на съответния курорт. За желаещите разнообразие авантюристи като нас обаче това звучи прекалено скучно - така че решихме да спим в Бургас и всеки ден да се отправяме на различно приключение по южното Черноморие. Освен това в най-добрия град за живеене (ye