Skip to main content

До ждрелото и обратно - Трънско приключение

Топлото начало на септември изкуши много хора да се отдадат на последни морски приключения за годината. За тези от нас, които са приключили с морето, алтернативата е ясна - време е да потърсим зеленина, прохлада и красиви гледки в планината!

За тази съботна разходка се спряхме на нов за нас маршрут в непознат район - Трънската екопътека близо до едноименния град. Къде умишлено, къде по принуда покрай екопътеката успяхме да видим и други красоти на района, но да караме поред.

Към Трън

Отправихме се към Трън около 9 сутринта, след една солидна физическа подготовка за предстоящото ходене под формата на банички и тутманици. От София пътуването отнема около час и половина до паркинга в началото на пътеката, където ще откриете доста беседки и маси за пикник, както и немалко продавачи на мед, домашно сладко, чай и други вкусотии. Както винаги, бяхме забравили да си носим книжките за печати от Стоте национални обекта - не бъдете като нас! Или ги слагайте в раниците за походи, или да си седят в колата постоянно.

Но да се върнем на пътеката! От началната точка може да изберете няколко дестинации според това колко ви се разхожда:

• Късият маршрут обхваща ждрелото на река Ерма и връх "Църквището"

• Средният вариант включва минаване през махала Богоина и прилежащия рибарник-ресторант

• А ако имате цял ден за убиване може да направите и пълен преход до Врабчанския водопад и обратно за 5-6 часа.

Първоначалната ни идея беше да минем най-краткия, но пък най-живописен маршрут около ждрелото на Ерма, с множеството дървени мостчета и постоянната песен на реката за компания, след което да изкачим близкия връх и по пътя обратно да се отбием до Врабчанския водопад с колите. Е, нещата не се получиха точно така.

Ждрелото на река Ерма

В началото си, пътеките към ждрелото и към махала Богоина следват един и същи път. Доста рано по него започват да се появяват предупредителни жълти табели за опасност и скоро видяхме защо - на места имаше сравнително пресни свлачища, които поотнасят части от пътеката и затрудняват придвижването. Все пак успяхме да минем по няколко красиви мостчета, един от няколкото скални тунела (издълбани за теснолинейка, която така и не вижда бял свят) и задължителни локации за снимки (като огромната скала, разцепена на две от упоритата река), преди да срещнем непреодолимо препятствие.

Вече бяхме изоставили по-леката горска пътека, водеща към Богоина и водопада, за да свием към реката в търсене на ждрелото. Незнайно кога, но едно от дървените мостчета от левия бряг на реката беше сдало багажа и пътят ни нагоре по пътеката беше прекъснат. За по-смелите има възможност за покатерване по няколко големи скали и стигане до следващото мостче на няколко метра разстояние, но преценихме че ако има едно пропадане, няма смисъл да си тестваме късмета и да продължаваме напред само, за да ни попречи следващо.

Богоина и рибарника

Върнахме се обратно към "главната" пътека и продължихме към Богоина. Дотам маршрутът е доста лек и приятен под почти постоянна горска сянка и пресичащ още един неизползван тунел. Е, всъщност "неизползван" не е най-правилното определение: тъкмо го бяхме минали и зад нас се появи миниатюрно бусче, което явно редовно превозва малки групи хора от Трън до тунела, в търсене на горска прохлада и най-вече вкусотиите на рибарника, до който има още десетина минути ходене по прекалено голям за бусчето наклон.

На самия рибарник не седнахме, защото още не си бяхме заслужили обяда, но изглеждаше доста приятно! Точно до него ще откриете карта на цялата екопътека, а до нея седи странна жълта рамка ала National Geographic (или портал към друго измерение - кой каквото си избере). Отвъд рамката пък  ви чака продължението на пътеката към върха.

Връх Църквището

Тъй като все пак се изкачваме, пътят от тук насетне започва бавно, но славно да води все нагоре към връх Църквището. Ще ви отнеме около час да го изкачите от рибарника, като "трудни" участъци почти няма - докато не стигнете последните петдесетина метра изкачване, когато къде с катерене, къде с набирания трябва да изкачите скалите до панорамната площадка на самия връх. Гледката обаче напълно си струва!

От тук видяхме как празният сутринта паркинг вече се беше препълнил, а на един от по-откритите завои на екопътеката долу постоянно се изнизваха малки и големи групички, тръгнали по нашите стъпки. Малка почивка за хапване и любуване на гледката от площадката и сте готови да тръгвате обратно.

Слизането от върха до паркинга е бързо и леко, тъй като екопътеката е кръгова и няма нужда да проследите стъпките си наобратно. Вместо това поемата по един черен път и за няма и двайсетина минути сте обратно в началната си точка.

Бонус - Врабчанския водопад

Още 20 минути с колата ни деляха от малката отбивка, където паркирахме и се отправихме към Врабчанския водопад. Ако следвате инструкциите на Google Maps - трябва малко да подминете мястото, където Гугъл твърди, че е водопадът, и ще видите табелата и уширението за паркиране. От самата табела имате две пътеки, водещи към водопада: едната се минава за под 5 минути, но е по-стръмна, а другата е по-полегата, но ви добавя още 3-4 минути разходка. В крайна сметка и двете ви водят до подножието на огромните скали и самия водопад, скътан в тях.

Уви, не улучихме особено пълноводен период и ми е трудно да нарека Врабчанския водопад впечатляващ, но все пак е красив! Наоколо пак ще откриете разположени маси и скарички за пикник, а също така и няколко съоръжения за катерене, ако сте любители на подобни изживявания.

И така, с едно сравнително рано тръгване, успяхме да видим набелязаните гледки (че и отгоре!) И да се върнем обратно в София за добре заслужена вечеря. А за следващото, вече есенно приключение, маркираме друга цел в района още от сега - Ябланишкото ждрело.

Comments

Популярни постове

Ковачевица - параклиси, водопади, механи

В последно време (и за да сме по-точни, в последните десет години), западно-родопските села Лещен и Ковачевица станаха популярни дестинации за селски туризъм благодарение на запазения старовремски стил на строителство. За съжаление, популярността донесе със себе си ненужни инвестиции и сред наистина красивите селски къщи с каменни основи и дървени чардаци започнаха да се издигат и големички хотели, които само привидно спазват естетиката на отминалото време... а всъщност се строят с класически бетонни блокчета и цимент. Чарът на старовремските стаи с огнища също е поизгубен и в тези нови постройки е по-вероятно да ви посрещне далеч не толкова романтичната топлина на климатик. Но цялата тази тема ще си я запазя за друг път. Днес ще говорим за нещо по-положително и интересно. Ако сте били път до района с идеята да останете за няколко нощувки, бързо ще откриете, че всъщност няма много неща за правене и виждане. И двете селца могат преспокойно да се разгледат в рамките на 2-3 часа, а при же

Киберпънк 2019

Или как у нас отново може да държите в ръце стойностно списание, от фенове за фенове. За повечето хора, думата „киберпънк“ извиква един сборен образ в съзнанието им: мрачен, безкраен пейзаж от ярки неонови надписи върху огромни небостъргачи, усещане за мръсотия и упадък въпреки наличната висока технологичност, и едно много отчетливо разделение на света между имащите всичко – отгоре, и нямащите нищо – отдолу, където монолитните структури не им позволяват да се насладят дори на нещо толкова обикновено като дневната светлина. Този образ до голяма степен е създаден благодарение на две феноменални творби, на които ще се спра след малко. Моите първи асоциации за „киберпънк“ са малко по-различни. Като малък прекарвах достатъчно голяма част от времето си в поредната видео игра, за да се самоопределям като геймър. През вече далечната 2002 г. попаднах на Paradise Cracked – една обективно посредствена, руска ролева игра, развиваща се в типично киберпънков сетинг, с може би най-лошия дубл

На море край Бургас - струва ли си да изберем българското?

След като опитахме красотите на гръцкото Беломорие , както обещахме - идва ред на родното Черно море. В рамките на една чудесна седмица през август, в която улучихме страхотно време, се насладихме на редица плажни дестинации. И тъй като успяхме да пробваме доста популярни местенца по южната част на родното море, този път ще раздаваме и оценки! Отпускарският сезон е в края си, но като се оглеждате за дестинации догодина, ще имате този безценен ориентир за това към кои места да се отправите според предпочитанията и нуждите си. Ще започнем директно с нашата “главна база”, а именно Бургас - идеалната отправна точка Повечето летовници си избират една дестинация и прекарват цялата си почивка на нея, най-много сменяйки “плаж 1” с “плаж 2” на съответния курорт. За желаещите разнообразие авантюристи като нас обаче това звучи прекалено скучно - така че решихме да спим в Бургас и всеки ден да се отправяме на различно приключение по южното Черноморие. Освен това в най-добрия град за живеене (ye